Idag var det 28 gr och vi åt lunch i skuggan på italienaren La Casa Trattoria på Långholmsgatan, en lika utmärkt linguine di vongole som vi senast åt på en liten vägkrog i Toscana. Såsen var väldigt smakrik och ganska tjock, pastan hade fått koka färdigt i såsen, därefter tillsattes skaldjuren. Vi har nu dissekerat rätten och provat, den blev nästan lika god.
Blanda 2 l kallt vatten med 1 dl salt och lägg i 500 g vongole/hjärtmusslor, rör om då och då i en timme, skölj och upprepa en gång till, sedan skölj i kallt vatten. Släng musslor som inte öppnas eller är trasiga.
Tina 1,5 dl stora frysta skalade räkor.
Riv 1,5 dl parmesan.
Koka 300 g linguine i saltat vatten till dente, häll av och spara 2 dl av vattnet, skölj pastan snabbt i kallt vatten, lägg under lock.
Finhacka en schalottenlök, ½ solovitlök och 1,5 dl slät bladpersilja. Ta ur kärnorna i en liten grön chili och skär i tunna skivor. Mjukstek löken och hälften av persiljan i en stor kastrull i 1 dl olivolja. Man kan också tillsätta 5-6 skivade små plommontomater. Häll i 2 dl torrt oekat vitt vin och parmesanen, låt sjuda ca 3 min.
Lägg i musslorna i såsen och koka under lock i 2-3 min, rör ibland. Ta upp musslorna med hålslev och lägg dem i en skål.
Trixet är nu att göra klar såsen. Häll i 1 dl pastavatten och reducera såsen till ca ⅔. Smaka av med salt, smör och vid behov lite skaldjursfond/kycklingfond. Såsen ska vara rejält smakrik, salt, het, fet och tjock, vid behov tillsätt lite Maizena. Lägg i pastan och koka den färdig i såsen. Lägg i räkor och musslor och värm upp.
Lägg upp i pastatallrikar, toppa med resten av persiljan och servera till en smakrik oekad chardonnay.

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar